Årets vinnare på SM i Mathantverk

10-10-2013

Nu har det bästa mathantverket 2013 utsetts! Efter ett gediget juryarbete där 587 produkter bedömdes i 40 klasser, prisades vinnarna på Eldrimners guldmingel i samband med Særimner-mässan som pågår på Storsjöteatern i Östersund.

Årets tävling var ett öppet mästerskap för nordiska deltagare. Medaljregnet spreds över hela landet och medaljer delades även ut till mathantverkare på Island, Åland och Finland.

– Vi har korat 41 guldmedaljörer. I år har det varit extra roligt med alla de nordiska deltagarna som kommit till vår tävling med sina fina mathantverksprodukter. Det tyder på att mathantverket är på frammarsch i hela Norden, säger Bodil Cornell, Eldrimners verksamhetsledare.

Guldmedalj tilldelades i klassen värmebehandlad korv till Ölkorv, Åsmund & Ann Sundberg, Marskogens lamm, Åland. Därtill tilldelades guldmedalj i klassen varm rökt fisk till Varmrökt makrill, Sólsker Island.

Silvermedalj tilldelades i klassen kryddad marmelad till en päronmarmelad med smak av saffran & valnötter, Catarina Ekblom, Marmeladkompaniet, Finland. Delad silvermedalj i klassen lufttorkat kött till Delad Silver, Hnjúkur, Klaus Kretzer, Skaftafell Delicatessen Island.

Bronsmedalj i klassen lufttorkad korv till Jöklabiti, Klaus Kretzer, Skaftafell Delicatessen, Island. Därtill tilldelades bronsmedalj i klassen innovativt mathantverk till Åby Kumminknäckebröd, Johanna von Wright, Åbyn Leipomo Oy (Åby Bageri) Finland.

Det gick inte att ta miste på glädjen bland alla mathantverkare som samlats till galaminglet och allra gladast var naturligtvis medaljörerna. För dem är det ett stort erkännande att deras arbete uppmärksammas och belönas. Värdefullt är även de bedömningsseminarier som Eldrimner arrangerar dagen efter prisutdelningen. Här får producenterna information från de experter som bedömt deras produkter i samband med juryarbetet. Det är viktigt för att mathantverkarna ska kunna förbättra och utvecklas ytterligare i sin verksamhet.

Arrangörer av Öppna SM i Mathantverk är Eldrimner - Nationellt resurscentrum för Mathantverk. I år arrangerades tävlingen i samarbete med Ny Nordisk Mat.

Målet med SM i Mathantverk är att göra mathantverket känt och att stimulera dess utveckling. Utvecklingsarbetet av SM i Mathantverk sker i nära samarbete med Eldrimners experter, som hjälper till att utarbeta bedömningskriterier och tävlingsregler. Det finns även ett tävlingsråd med juryordförande och mathantverkare som arbetar med utvecklings- och regelfrågor.

Se bifogad resultatlista och hur medaljerna fördelat sig över Sverige och Norden eller läs mer på www.eldrimner.com eller i Eldrimners pressrum.

För pressbilder se Eldrimners pressrum.

För mer information kontakta:
Catharina Andersson, pressansvarig, Eldrimner, 010-225 32 39, catharina@eldrimner.com
Birgitta Sundin, tävlingsledare SM i Mathantverk, 010-225 33 74, birgitta@eldrimner.com
Bettina Lindfors, kommunikation, Ny Nordisk Mat II, +358 50 599 5244, bettina.c.lindfors@gmail.com
Gunnþórunn Einarsdóttir, projektledare, små och medelstor matproduktion i Norden, gunna@matis.is

Eldrimner – Nationellt resurscentrum för mathantverk
Målet med SM i Mathantverk är att göra mathantverket känt och att stimulera dess utveckling. Tävlingen startade 1997, då med kategorierna ost, korv samt sylt och marmelad. Antal klasser har växt årligen och i år presenteras färskkorv som en ny klass. Utvecklingen av SM i Mathantverk sker i nära samarbete med Eldrimners experter, som hjälper till att utarbeta bedömningskriterier och tävlingsregler. Det finns även ett tävlingsråd med juryordförande och mathantverkare som arbetar med utvecklings- och regelfrågor. Läs mer på www.eldrimner.com

Ny Nordisk Mat
Visionen för Nordiska ministerrådets program Ny Nordisk Mat II (2010-2014), är att det nordiska köket skall inspirera till matglädje, smak och mångfald – både nationellt och internationellt. NNM II bygger på Manifestet för det Nya Nordiska Köket med värdeord som rent, friskt, enkelt och etiskt. Ny Nordisk Mat vill uppmuntra lokala traditioner i nya former, samt stöda matproducenter, hantverkare och entreprenörer. www.nynordiskmad.org

<- tilbage til nyhedslisten