Nu ska Nordens bästa mathantverk utses

01-09-2014

Eldrimner - nationellt resurscentrum för mathantverk arrangerar Öppna SM i Mathantverk 2014 i Växjö 4–6 september. Tävlingen är ett öppet mästerskap för nordiska deltagare. I årets tävling kommer 142 företag att tävla. Sverige, Finland, Åland, Danmark och Norge är representerade.

Öppna SM i Mathantverk arrangeras i samband med matmässan MAT 2014 i Växjö. Omkring 450 produkter tävlar i 36 olika klasser. Mathantverksföretag från de olika nordiska länderna tävlar bland annat i klasser som Blåmögelost, Mjuk kittost, Lufttorkat kött, Färskkorv, Gravad fisk, Rågsurdegsbröd, Hårt bröd, Saft, Klassisk Marmelad och Grönsaksinläggningar.

Nya klasser som presenteras i årets tävling är Dessertsåser, Ostkaka och Isterband. Klassen Innovativt Mathantverk introducerades förra året och finns även med i år. Här tävlar produkter som är nyskapande och innovativa. –

- Tävlingen går av stapeln för 18:e året i rad. SM i Mathantverk har tidigare anordnats i Östersund, Stockholm och Göteborg och nu har turen kommit till Småland och Växjö. MAT2014 utgör en spännande arena för tävlingen och vi är mycket glada över att vara här, säger Aleksandra Ahlgren på Eldrimner.

Jurybedömningarna sker inför publik på PM & Vänners nyöppnade gastrohotell mitt i Växjö fredagen den 5 september kl. 11.00–19.00. Alla är välkomna att följa hur jurygrupperna bedömer produkterna. Varje jurygrupp består av såväl mathantverksexperter som lekmän. Några som sitter med i årets jurygrupper är Monika Ahlberg, Carina Brydling, Ulrika Brydling, Anna-Maria Corazza Bildt, Jens Linder, Mats-Erik Nilsson, Manfred Enoksson och Sebastien Boudet.

Tävlingsresultatet tillkännages i samband med prisutdelningen som äger rum i Christina Nilsson-salen i Konserthuset, lördagen den 6 september kl.13.00–16.00, då de eftertraktade medaljerna delas ut! Då offentliggörs även vinnarna i Unga Ekokockars riksfinal och dessutom ska Årets Mathjälte 2014 koras, ett pris som delas ut av Lantliv mat & vin i samarbete med Eldrimner. SM i Mathantverk har kommit att bli en mycket betydelsefull och prestigefylld tävling för branschen.

Lista över samtliga företag som anmält sig till Öppna SM i Mathantverk Tävlingsklasserna i Öppna SM i Mathantverk

Läs pressmeddelande  och se pressbilder, 27.8.2014 här

För mer information kontakta:
Aleksandra Ahlgren, Öppna SM i Mathantverk, 010-225 33 57,aleksandra@eldrimner.com
Catharina Andersson, pressinformation Eldrimner, 010-225 32 39, catharina@eldrimner.com

Eldrimner är ett nationellt resurscentrum för mathantverk. Vi förmedlar kunskap, ger stöd och inspiration till mathantverkare i hela Sverige, i starten såväl som i utvecklingen av företaget. Eldrimner hjälper dig som är företagare genom rådgivning, kurser, studieresor, utvecklingsarbete och erfarenhetsutbyte, allt för att mathantverket ska blomstra. Hos oss är företagarna med och formar verksamheten.är Sveriges nationella resurscentrum för mathantverk. Vi hjälper mathantverkare i starten och i utvecklingen av företagen. Vi ger råd och stöd, inspirerar och förmedlar kunskap. Hos oss är företagarna med och formar verksamheten.

Mathantverk skapar unika produkter med rik smak, hög kvalitet och tydlig identitet. I huvudsak av lokala råvaror som förädlas varsamt, i liten skala och ofta på den egna gården. Kännetecknet för mathantverk är att människans hand och kunnande är med i hela produktionskedjan. Detta ger hälsosamma produkter utan onödiga tillsatser, produkter som går att spåra tillsitt ursprung. Mathantverket lyfter fram mat med tradition, vidareutvecklarmetoderna och skapar innovativa produkter.

Foto: Eldrimner

<- tilbage til nyhedslisten